Baiti Jannati : Dapur Kecilku

Salam semua...
Hari-hari tengok Gojes Mommies update pasal rumah memasing kan..
Terberkenan pulak mami nak wat entry yang sama...
Boleh gitu? ngeee...

Alhamdulillah walaupun bukan rumah sendiri tapi bersyukur sebab ada tempat untuk berteduh..
iols duk kuartes je uols....
Nak beli rumah sendiri belum berkemampuan lagi..

Hari ni mami share bahagian dapur je dulu ea...
kita publish sikit-sikit...
baru banyak entry....haha

Pintu Masuk Dapur

Actually xde pintu pun...so mami letak la tirai IKEA tu nak tutup sikit pemandangan dapur...
Duk Apartment gitu la...semua side boleh nampak terus...ngeeee...so kena la cover2 sikit kan...


     

Ruang Dapurku Yang Comel




Nasib baik dah ada kabinet uols...so boleh la mami susun atur (sebenarnya sumbat2 je)
bagi nampak kemas....kononnya....
Nampak kotak2 atas kabinet tu?
Mak mi cakap wat semak je...haha...dia suh buang....
Tapi mami simpan jugak sebab senang nak pindah nanti...
(Kena sumbat dalam stor ni bg lagi sedap mata memandang )
Ktrg laki bini bakal hidup nomad uols...pindah randah sana sini...haha...
Paling lama ktrg stay satu2 tempat 3 tahun je....
Sebab keje hubby menuntut ktrg jadi cam2...ngeee
Sebab tu mi simpan kotak2 tu...takde la rosak brg2 mami bila nak kena pindah lagi nanti...

Sudut paling tepi mi letak barang2 Feeding Airis



Ni pulak sudut perkakas elektrik sebab ada plug kat ctu je...

Biasa la duduk kuartes ni tak boleh banyak songeh..
Kena guna je kemudahan yang sedia ada..
Suka suki nak tebuk or pasang itu ini BIG NO yea...
Nak cat pun tak boley...
Harta pinjam kan....kena la ikut rule pemiliknya....ngeeeee


Ruang Masak-memasak dan Sinki

Korang nampak tak periuk belanga yang tergantung tu?
Cam semak je kan...
Tapi tu je cara yang kemas sikit mi rasa buat masa ni...
Nak letak dekat rak dah tak muat...
Nak simpan dalam kabinet selalu nak guna...
So malas nak mengelap2 bagi kering...simpan...then kuarkan balik...
Dasar pemalas...kih kih kih....

Ruang luar dapur adalah ampaian

Ampaian ni cinonet je uols...
Dah tak kena angin or panas...
bertentang dengan pintu rumah orang pulak tu...
So kena la guna pelembut yang wangi2 sikit....
Kena la berpakaian sopan santun jugak kalau nak sidai kain or memasak uols...
Disebabkan ampaian yang kiut miut ni kena la basuh baju hari2....
kalau tidak tak muat nak jemur baju bajannya...

kat cni jugak la letak mesin basuh antikku tu....
Tapi senang jugak..siap membasuh terus sidai je...heeeee


  
Buruk betul mop tu kat ctu...ishhh...kena cari alternatif lain ni.

Letak dekat dalam Bakul Kain  & Rak IKEA ni kemas sikit

Sebelum ada rak tu mi letak kat tepi mesin basuh je...
Habis basah n comot bila terkena air...
Letak atas rak cmni kemas dan bersih sikit...heeeee

Kalau uols nak tahu..
Melalui ampaian kain ni la rumah mi kena pecah dulu..
Sekarang dah pasang more safety kat ctu...
Moga kejadian sama takkan berulang lagi....
Kalau uols tak tahu pasal rumah mi kena pecah dulu KLIK SINI

So...ni jelah kisah ruang dapur mami...
Sekian....ngeee

25 ulasan:

CikNaa berkata...

kemas nye anis..
bersih tu paling ketara! sukeeee...

cikcoklat a.k.a Haiza berkata...

Luas ek dapur...kuarters presint berape yer...I pon dok kuarters jgk..part bhgn laundry tu sm jgk kecik..xmuat bj nk sidai

lia berkata...

besar gak dapur mi... dan yg plng penting, kemas betul... xmcm dapur akak he3

achiek anis berkata...

errkkk...kemas ke cikna?

anis rasa semak lagi tu...

bersih sebab dah jarang masak sejak hubby kursus ni...ngeeee

masak utk Airis je..

btw thanks cikna...

achiek anis berkata...

17 haiza...yang baru tu...

luas eh...kita jarang p umah kuartes lain...

so taktau luas ke tak...hehe

achiek anis berkata...

yeke luas kak?

anis igt kecik dah ni...sebab dapur umah mak lg luas...haha

kemas ke? anis rasa cam serabut jugak...cam nak kosongkan je yg kecik2 tu....simpan dalam kabinet sume...

puan.mila berkata...

Besar jgk dpurnya..dpur kita cenonetnye..duk 2,3 org dh semak..

achiek anis berkata...

yeke...

anis igt dapur anis dh kecik dah..

mila duk kuartes jugak ke?

biasa pegi kuartes kat p9 je..

yg tu dapur mmg kecik la tgk...heee

Fieda Eryda berkata...

jeles tgk dpur org luas hehe...dpur kite cinonet je..leh belaga bntot klu rmai2...

suriya nasir berkata...

huhu..bersihnye umah. tu la..xlame lagi uolls nak posting da kan..rindu la aku kat ko anis..ehh..2hh...ikea punye rak n kain tu cadangan yg bagus..aku pun letak sepah2..pasnh leh wat cam ko.tq2..

♥ ROS ♥ berkata...

Sama lah umah ros, duk ruang tamu smua nampak.. Haish..luas jugak dpur tu. Dapur ros, kecik je. Msuk 2-3org dah xleh nk move sgt :-)

Ros pun tjebak jugak la dgn momy gojes td.bru wat entry dapo. Haha

cikpingu berkata...

suke dapur luas2 gini... senang nk bsilattt..hahaha

achiek anis berkata...

belaga bontot la baru best...haha

achiek anis berkata...

hehe...belaga bontot mcm iklan adibah noor dulu ek...ngeee

achiek anis berkata...

bersh la dh jarang guna meksu...

tu la...nnt ko dtg la melawat aku...kot2 laki aku posting jepun ke....verangan...hahaha

aah...aku pun baru je dpt idea tu...heeee

achiek anis berkata...

kan...xpe...kecik2 lagi senang kemas....hehe

entry terpengaruh namanya ni...hehe

achiek anis berkata...

hehe...bersilat sorang2 tak best besar2...klu bersilat rmi2 baru best...hehe

erin berkata...

pewiiittt..kemas n bersih :)

Wawa Yusoff berkata...

besarnye dapurr...!! selesa betul kuartes gini

Fieda Eryda berkata...

hehehe...

achiek anis berkata...

uih..malu mami..ngee..

bersih sebab jarang guna...

masak utk sikecik tu je....campak2 siap...heeee

achiek anis berkata...

kuartes baru wawa...

so xde org pernah duduk lagi...

alhamdulillah selesa.....:)

Nadt berkata...

besar dapuurrr..seronok tengok dapur ada KC ni nampak kemas sangat..

achiek anis berkata...

besar ea...

KC tu mmg built in...kuartes mmg ada KC siap2 dah...

tgl nk sumbat2 brg bg kemas je...heeee

Ibu Siti berkata...

salam...ni kuarters yang fasa 2 tu kan? presint 17 mmg dapurnya besar..seronok..hehe..dulu saya duk p17 lepastu pulangkan sebab pindah pejabat...ni baru dapat semula kt p5..kecik bebeno dapurnya...setengah dr p17...terasa sangatsss..huhuu...

Copyright to ACHIEK ANIS
Designed by UMIESUEstudio 2015