Perbelanjaan Bulanan + Luahan Hati Suri


Salam 28 Zulkaedah semua..
Arini nak mengomel pasal bajet keluarga kecil mi tiap-tiap bulan..
Haipppp...jangan ada nak komplen ke hape ek..
Ni blog daku...so sukati mi la nak tulis apa pun...haha

Gaji laki binik lebih kurang _ _ _ _ 

1.  Kereta : RM600
2.  Kuartes : RM400
3.  Bil Elektrik + Air + Astro + : RM150
4.  Bil Hp + Broadband : RM200
5.  Perbelanjaan Dapur : RM400
6.  Minyak kereta : RM200
7.  Mak + Papa +  Mertua : RM300
8.  Tabung Haji  ( Lakibinik + Airis ): RM200
9.  PTPTN : RM150
10. Taska Airis : RM180
11.  ASB : RM100
12.  Main Kutu : RM100
13.  Loan Bank : RM250 
14.  SSPN Airis :RM50
15.  Lain-lain : RM200

Total : RM3,480


Phewwww......fengsan tengok bajet bulanan ni...
Selama hari ni takde plak daku mengira bajet laki bini..
Selalu mi kira bajet mi je..
Cer tengok....celah mana ada daku shopping mopping beli handbag bagai..
Seperti yang dikatakan oleh orang  tertentu pasal wanita bekerjaya tu kan... 
Tak menyempat nye nak shopping bagai tau...
Perbelanjaan sedia ada pun dah semput nak membayornye..
 Tak perlu lah nak mengomen itu patut itu tak patut..
Masing-masing ada keperluan dan kehendak sendiri...

Ye...kami pasangan yang baru mula nak belajar erti hidup..
Simpanan pun belum cecah puluhan ribu ringgit...
Masih belum mampu memiliki aset sendiri...
Masih belum mampu bercuti sana sini...
Tapi kami bersyukur kerana Allah sentiasa bagi rezeki..
Belum pernah kebulur lagi tak makan tak mandi...

Jangan hanya pandai buat andaian sendiri..
Keluar bekerja bukan kesalahan bagi suri...
Hanya niat kerana membantu suami...
Hentikan tabiat menunding jari...
Kalau diberi pilihan memang nak jaga anak sendiri..
Tapi ada keperluan lain yang perlu ditanggungi...

Bersyukur lah kerana anda mampu hari ini..
Mungkin anda tak pernah melalui...
Kehidupan anak kampung yang pernah hidup kais pagi makan pagi..
Pengalaman hidup menginsafi diri..
Agar lebih berdikari dan mensyukuri..
Percaya pada Allah kerana Dialah pemberi rezeki..
Jangan persoal hidup dan mati..
Kerana milik Allah adalah yang hakiki... 

Hanya satu impian mi...
Mengadap Kaabah depan mata sendiri..
Bukan bercuti sana sini...
Kerana disitu tempatnya kedamaian sejati...

 


18 ulasan:

Cik Puan Rara berkata...

pening kan kalo mengira pasal duet.hehehe.aduhhhh~ sabo jelah~

achiek anis berkata...

betul2...umur cm kita baru nak mula hidup kan...gini la kekdahnya...

amal berkata...

pandai dia susun ayat hehe. tp btulla, kita ni banyak tanggungan kan. selagi masih ada kudrat untuk membantu keluarga, x salah pun keluar bekerja..

e k i n ♥ y u s r i berkata...

taska RM180 je
murah jugak

achiek anis berkata...

ayat hentam je amal...yang tu je terpk masa type...haha

achiek anis berkata...

aah...taska ofis husband mmg murah....taska ofis anis pun mahal..

Baiduri berkata...

Tu la..zman kite xsma ngn zman mak pak kite dlu2.... Skrg duit mngalir cam air je....huhu....pepon brsyukur Allah ttap bg rzeki ckit bnyak pon....

Umi Qi berkata...

murah taska...wauuu...betol masing2 ada agenda kewangan masing...moga apa yg kita simpan tiap2 bulan akan tinggi menggunung...leh buat umrah lagi sekali

aYda berkata...

taska kt mane tu?murahla...betol,perbelanjaan asas yg gitu pn dh cecah rm4k...kdg2 terfikir mcm mn la kehidupan kalau sorg je yg bekerja..lainlah kalau husband punye gaji pn dh cecah rm10k kn...

achiek anis berkata...

kan...zaman mak pak kita boleh lagi beli mee goreng 50 sen...skg? nan hado...rezeki semua tu kan

achiek anis berkata...

taska temurah setakat ni kan...heeeee

insyaallah...ameen....:)

achiek anis berkata...

taska wisma putra sis...

kan....sorang keje mmg cukup sis...tapi xde simpanan la..huhu

YanaUjang berkata...

err xpnh kira bajet bulanan..cam takot je nk tgk jumlah tu...ngee O_o

achiek anis berkata...

hahaha....yana..anis pun baru arini je terpk nak kira....maklum la sesi berjimat cermat kekdahnya....

mrs kayrul berkata...

bila kita kira bajet takut nak tengok...rasanya macam terover2 jer bajet tiap2 bulan...huhuhu

achiek anis berkata...

kadang2 mmg terover sis...tu tak masuk bajet balik kampung...anak sakit..mak pak sakit...huhu....

hayati hashim berkata...

Ni kira basic dah kan.. klu ada kcemasan pape ada lagi nk kena top up. Phewwww..lap peluh.

achiek anis berkata...

betul tu...belum musim raya or nak balik kampung lagi...lap peluh laju2...ngeee

Copyright to ACHIEK ANIS
Designed by UMIESUEstudio 2015