Aidilfitri 1438H : Pengalaman Tahun Kedua Beraya di Perantauan Part II



Sambungan dari Entry Part I...Lepas Zohor dalam jam 2.00 petang camtu kawan Encik Suami dah sampai...Diplomat Pakistan...Selalu jugak jumpa drg ni sebab wife dia pun suka masak2 dan jemput datang umah drg...bagi budaya drg kalau raya just duduk rumah dengan saudara mara je...takde aktiviti kunjung mengunjung macam kita kat Malaysia...Biasa drg cuma berkumpul di rumah saudara yang paling tua... Untuk raya tahun ni Mi masak Rendang Daging, Rendang Itik, Lemang segera adabi, Nasi Impit dan Kuah kacang, Laksa dan kuih-muih raya...Tahun lepas Mi buat Mee Kari...tahun ni ubah selera ke Laksa pulak...









Tahun ni rasa nak makan kuih peneram dan Tiram so merajinkan diri buat...Encik Suami macam biasa tiap2 tahun ambil tender but kuih Loyang dan Kuih Siput...Kuih Siput lupa pulak nak sanp gambo kan...



Antara tetamu yang datang memeriahkan sambutan hari Raya kami disini...Ada Malaysia, Singaporean, Netherlands, Bulgarian, Spanish... Kenalan Indonesia tak dapat hadir sebab Indonesia Embassy buat Majlis HAri Raya di kedutaan drg....






Duta Malaysia ke Vienna dan Isteri pun hadir sama...Kenangan tahun terakhir drg kat sini...Januari 2018 drg dah bersara...



Ni pulak jiran sebelah kanan rumah...Dr Ivon....Suami Isteri Doktor Falsafah....Selalu layan Airis Dan Kays main petang-petang kat rumah drg dengan anak-anak drg Mila dan Alex...Nanti kalau rajin Mi share cara drg layan anak2 masa main k....Memang ramah orangnya...kalau nak pergi ambil budak2 ni balik dari rumah drg mesti ajak masuk rumah dulu...at least minum air...mungkin budaya drg kot...dan drg sangat menghormati bab halal haram ni...selalu drg akan tanya dulu kalau nak bagi budak2 ni makanan...kalau ok baru drg bagi...


Penuh Rumah Mi hari raya pertama tu sebab hujan lebat...Hujan Rahmat orang kata...tetamu yang awal datang tak dapat nak gerak balik so jadi meriah rumah...sesekali rumah meriah camtu kurang la rasa sedih teringat family kt Malaysia...terasa la kemeriahan Raya tu...jadilah pengubat rindu keriuhan raya Malaysia... Lepas Asar kami ke rumah Atashi Sains pulak beraya...Belakang lorong rumah Mi je rumah Puan Rohaizah ni..Merasa makan satay di hari raya...Kira Variasi juga la menu raya pertama kami...sebab kan dah masing2 tanya menu untuk elakkan sama...hihi....Selain satay Puan Rohaizah sediakan juga Bihun Sup dan kuih muih raya...Lupa pulak nak snap gambar tuan rumah...selalu macam tu..dah dapat makan satay lupa segala...haha




Ok la sampai sini je kisah rya pertama Kami..Insyaallah nanti Mi share Raya hari Kedua pulak...Tahun ni special sikit beraya sampai raya kedua...kalau tahun lepas raya pertama je pastu raya kedua g raya kat Mall je...kesian betul kami di perantuan ni...Apa pun pengalaman macam ni memang sangat berharga...belajar sediakan juadah raya sendiri, belajar layan tetamu pelbagai negara walaupun broken english...yang penting confident tu...hihi...Dan dapat kenal budaya Muslim lain, cara drg sambut Aidilfitri...


19 ulasan:

penaberkala nuar berkata...

Wow, beraya di perantauan..
So far tak pernah lagi ada experience beraya di tempat orang.

Btw, Selamat hari raya dari kami di Malaysia 😍

Amanda Suria berkata...

Alamak..SA mmg x leh byg kalau terpaksa beraya di perantauan..sabar aje la..sure malam raya meraung...

Jessying berkata...

Selamat Hari Raya!!! The rendang and lots of food looks so delicious... hungry looking at it!

Hasif Hamsyari berkata...

Wahh.. beraya di tempat orang! Nampak meriah! Mesti seronok juga raikan dengan orang di sana. Sambil-sambil tu dapat promosikan budaya kita. Teringin mencuba juga nanti. Huhu.

Lina Shaza berkata...

untungnya raya diperantauan kan...banyak pengalaman boleh dapat...tapi saya ade je kat malaysia ni hahaha....bila lah nak merasa raya diperantauan

Bro Framestone berkata...

lemang tue masak pakai buluh ke apa ek dekat sana?

Fadzi Razak berkata...

Seronok tak beraya di luar negara? Nampak macam meriah jugak tu

achiek anis berkata...

Selamat hari raya 😊

achiek anis berkata...

Mula2 kena beraya sini sedih jgk tapi dh masuk tahun kedua ni ok dah

achiek anis berkata...

Thanks ya

achiek anis berkata...

Alhamdulillah.pengalaman berharga...insyaallah mana tau suatu hari nnt rezeki awak kan

achiek anis berkata...

Hihi sesekali raya try la g bercuti sis

achiek anis berkata...

Owh saya pakai yg lemang segera adabi je..mcm nasi impit tu..so rebus je

achiek anis berkata...

Seronok lagi raya di msia dengan keluarga...huhu

Nur Alja berkata...

Bestnya merasa juga beraya di perantauan. Alja tak pnh merasa, merantau pun masa belajar lah itupun apalah sangat sbb hari jumaat tiap minggu je mesti balik rumah. Jd tak rasa merantau melainkan tgh homesick. Haha

Fiza Rahman berkata...

Sedap pulak tengok le,ang tu. Masa raya haritu tak puas makan lemang. Tak pernah ada pengalaman raya diperantauan lagi ☺

Ummi Zarra berkata...

Wahhhh meriah walau tak semeriah di Malaysia. Tapi pengalaman ni tak semua org boleh merasai. Bestnya tetap dgn suasana dan menu raya. Terkeliur tgk menu² raya.

Mek Onie berkata...

wowwwwww! meriahnya... btw, selamat hari raya, tahun ni takk sempat nak buat open house,huhuuhu

Jueliza Jamani berkata...

wahh raya di perantauan..

Jemput singgah ke blog MamaJue

Copyright to ACHIEK ANIS
Designed by UMIESUEstudio 2015