Bila Balik Kampung

Salam 13 Ramadhan semua...

Uih macam dah lama tak update entry kan...
Penyakit "M" datang melanda...
Nasib baik arini tak jadi "Monday Blues"
Kalau tak blog ni pun ke laut la jawabnya...ngeee
 
Arini nak share pasal balik kampung...
Jumaat lepas sampai Ahad adik mi ajak balik kampung..
Nak merasa puasa ngan papa n mak kat kampung katanya...
Al-maklum la dia dah lama tak balik kampung sebab tuntutan kelas di Dungun nun...

Kebetulan mi pun dah lama tak balik sejak hubby kursus ni kan..
So pergerakan jadi terbatas...
Alang-alang adik dah ada ni so boleh la balik...
Owh lupa nak bagitau....
Sekarang mi dah ada teman kat rumah...
Adik mi dah duduk sekali sebab praktikal dekat Bangi..
So xdela mi tinggal berdua aje dengan Airis....
Airis pun seronok sebab ada kawan layan dia main...

Masa dekat kampung bukan main seronok dia bila Opahnya melayan main..
Tak caya cer tengok video ni...


Mengekek-ngekek ketawa...
Suka bebenor...


Korang kalau balik dari kampung mak korang bekalkan macam2 tak?


Mak mi kalau anak dia nak balik je mesti bekalkan macam2...
Duk bandar mahal katanya...
Semua nak kena beli...hehe...
Kadang2 sampai penuh bonet kereta disumbatnya...
Kasih sayang mak-mak kan...
Mi sebagai anak ikut aje...ngeee
Tak sampai hati nak menolak...
Susah payah bangun pagi-pagi sediakan semua tu utk kami...
Terima Kasih mak....huhu...sedih plak...
 
Meh tengok pe yang mak mi bekalkan...
Kutip belakang rumah je uols...
Hasil tanaman sendiri je....Jimat....ngeeee
 
 
Santan
 
Santan pun dibekalkan uols...
Pagi-pagi kait buah kelapa 4 biji...
Parut, perah & bungkus....
Boleh buat kari...masak lemak...rendang kata mak...
 
Serai
 
Nah amek ko...
Sebalang serai....haha
Hari2 menu kena buh serai la nanti ni...
Letak dalam balang berisi air untuk kekalkan kesegaran...
Beli mahal mak kata...3 batang dah singgit....kih kih kih....
Kat kampung memang keliling rumah mi ditanam serai...
 Nasib baik mak tak cabut serumpun serai tu...haha
 
 
Lengkuas
 
Ni pulak lengkuas..
Gara-gara adik mi cakap nak buat rendang la ni...
Berketul2 dibaginya...
Jenuh la nak menghabiskannya nanti..
Bila tanya napa banyak sangat ni mak?
Ala...simpan jela dalam peti ais...tahan lama....hehe
 Dah nak kena cari menu lengkuas la plak pasni....ngeeee

Ha dalam plastik ni macam2 ada...

* Limau Nipis
* Daun Kunyit
* Bunga Kantan
* Daun Limau Purut
* Daun Kesum

Dah macam pakej nak buat tomyam kekdahnya....
Jimat la belanja dapur bulan ni...ngeee
 
ok lastly mi nak tunjuk buah ni...
 
 

Korang kenal tak buah apa ni?

Kalau kat kampung mi ktrg panggil buah Machang..
Masam-masam manis rasanya...
Buah ni sedap makan dengan sambal kicap...
Makan gitu saje pun sodap....
Tapi mi suka juga buat sambal machang...
Uih terliur dah rasa....ngeeee
So menu berbuka nanti salah satunya adalah sambal machang....heeee
 
 
 
So, korang kalau balik kampung mak korang bekalkan cmni tak?


8 ulasan:

yUmiE AzuRa berkata...

haha sama la.mak kte pn suke bekalkan mcm2..tp selalunye kte bwk blk stok ikan or seafood lain.sbb ayah kte nelayan.hehe.bonet berat dgn tong ikan je selalunye.kihkih

achiek anis berkata...

hehe...kan....mcm anis byk hasil tanaman jela...

xde laut...hehe


With Julia berkata...

Bagus yer...cm tuh perasaan mak...bila jadi mak2 pun sekarang cm tuh lah kita akan buat pada anak kita kan...hehhehe best yer...umi Qi dok dekat jek gan mak...so selalu gak lah dpt lauk dh siap masak wpun kita kata xyah menyusahkan...tp mak2 je tahu perasaan pada si anak kan...wpun dah besar mana pun kita, mak juga akan layan kita macam anak2 masa kecil hehhehe

achiek anis berkata...

wah...duk dekat lagi best...leh selalu rasa masakan mak...tu la kan...nnt kita dh tua pun mesti cm2 gak rasa...skg pun apa kita buat sume pk ank dulu kan....

cikpingu berkata...

wahhh.. seronoknyeee... nasib la umie duk jauh... naik flight xleh bwk byk2.. hehe.. klu dh duk smnnjung nnt.. cmfirm mcm2 bwk blk dr kg..

CikNaa berkata...

best nye.. mak ciknaa tak duduk kat kampung sgt. duduk taman, takde la bende ni sume.. tapi balik kg, mesti dapat bekalan ikan sungai. patin & talapia.. kata org pahang kan :)

achiek anis berkata...

Alhamdulillah...rezeki Ramadhan gayanya ni...

Klu naik flight gini mau kena halau gamaknya...hehe

achiek anis berkata...

uih dapat patin lagi best cikna..

xpe...kampung masing2 mesti ada kelebihan masing2 kan...

Copyright to ACHIEK ANIS
Designed by UMIESUEstudio 2015